Razvoj gibanja od rojstva do prvega leta

Takoj po rojstvu otrok izvaja več naključnih gibov: brca, naglo zamahne z rokami, se zvija.

Otrok se rodi z nekaj refleksi, ki po dveh do treh mesecih izzvenijo. Tisti, ki so nujni za preživetje, pa se ohranijo, npr. sesanje, eliminacija.

Otrok v prvem mesecu leži na trebuhu in dviguje glavo, za kratek čas opazuje predmet. Kasneje s pogledom sledi predmetu, ki se premika tik pred njegovimi očmi, z obema rokama in nogama krili in maha. V tretjem mesecu drži predmet in ga opazuje, leži na trebuhu in se poskuša dvigovati. Predmet, ki ga ponudimo, zgrabi z roko.

as

Pri štirih mesecih je srečen, če ga dvigujemo v sedeč položaj, pri čemer dviga glavico. Čez obraz si potegne pleničko. Igrače prijema s pestjo in jih daje v usta. Petmesečni otrok sedi z oporo, pri njem je glava stabilna. Sam prime igračo, ki je v dosegu roke. Pri šestih mesecih se otrok obrne iz trebušnega v hrbtni položaj, igračo prestavi iz ene roke v drugo, prijema jo z obema rokama. Ko ga držimo pokonci, se opira z nogami.

Sedemmesečni otrok sedi nekaj časa brez opore. Igrače premika iz roke v roko. Udarja s predmetom in ga stresa. Vzame predmet v vsako roko. Pri osmih mesecih se obrne s hrbta na trebuh, dviguje se v sedeč položaj, predmete prijema s prsti in palcem, udarja s predmetom ob predmet, z veseljem meče stvari na tla. Pri devetih mesecih otrok sam preide v sedeč položaj, sedi samostojno, stoji z oporo, pleza, prijema majhne predmete s palcem in kazalcem.

asdMalo otrok shodi z desetimi meseci, večina hodi ob opori (če jih držimo ali se opirajo na pohištvo). Pri tej starosti otrok premika predmete naprej in nazaj, namerno jih spušča v škatle. Ko upihne prvo svečko, se plazi, hodi (samostojno ali vsaj ob opori), se skloni, da bi dosegel predmet, meče predmete.

 

 

SPODBUJAJMO GIBALNE SPOSOBNOSTI!

Poleg hranjenja in previjanja je nujno, da ob negovanju otroka spodbujamo gibalne aktivnosti. Ko je otrok buden, se z njim igrajmo, pogovarjajmo, da aktiviramo določene funkcije in vzpostavljamo zdrav čustveni odnos.

V prvih treh mesecih otroka božamo; ko ga previjamo, ga obračajmo na trebušček in hrbet. Pogovarjajmo se z njim, ga kličimo po imenu. Ko leži, se rahlo premikajmo in ga kličimo, da bo sledil našim gibom. Ko otroka držimo v naročju, ga nežno božajmo po hrbtu. V tem času se otrok rad igra s svojimi rokami in jih opazuje.

aaa

Po treh mesecih, ko otrok zmore držati glavo pokonci, ga vzamemo v naročje in ga obrnemo s hrbtom proti sebi. Otrok se počuti kot v sedežu in lahko svobodno opazuje predmete in premika glavo levo in desno. Ko otrok leži na trebuščku, mu omogočamo vaje, ki krepijo vratne mišice. Obračanje s hrbta na bok spodbujamo tako, da otroku pokažemo igračko, in ko jo želi doseči, se steguje in obrača. K nogicam lahko položite igračko, ki spušča zvok; bolj ko otrok brca, bolj ropoče. V posteljo ali voziček nad otrokovimi očmi namestimo igrače, ki jih otrok opazuje in želi doseči. Če zvončkljajo, piskajo, je toliko bolj zanimivo. To otroka spodbuja, da brca in hkrati krili z rokami. Otrok, ki se sedenja šele privaja, naj najprej sedi v naročju odraslega, da je njegova drža stabilnejša in bolj pravilna.

Otrok od šestega do devetega meseca naj sedi poleg odraslega, ki mu daje oporo. Sedenje prilagajajte otrokovim zmožnostim, saj vse aktivnosti potekajo od časovno zelo kratkih, npr. nekaj sekund, do popolne kontrole otroka nad gibalno funkcijo. Proces pri nekaterih funkcijah poteka več mesecev, zato naj starši ne pretiravajo s prehitevanjem. Otrok igrače premešča, maha z njimi in jih preizkuša tudi tako, da jih nosi v usta. Pri tem je pomembno, da upoštevamo merila za dobro igračo.

Po devetem mesecu otrok vse bolj širi osebni prostor, zato mu ga obogatimo z igračkami, predmeti, ki niso nevarni. Sproti razlagajmo, za katere predmete gre, in pokažimo, kako se uporabljajo. Če imamo možnost, naj se otrok igra v velikem prostoru s čim manj nevarnimi robovi na pohištvu. Ker so otroci počasni in okorni, se z njimi igrajmo z veliko potrpljenja in delajmo počasne gibe, da nam otrok lahko sledi. Tako lahko otroku skrijemo predmet pod pleničko. Otrok bo potegnil pleničko in ga našel. Če mu takoj ne uspe, naj igračka malo kuka izpod pleničke. Z otrokom se lahko igramo »ni-ni/ku-ku«. Enkrat naj se pokrije mama (ni-ni) in potegne pleničko dol (ku-ku). Drugič tako naredimo otroku. Pri tem bodimo veseli, nasmejani, saj je v tem obdobju otroku pomembna obrazna mimika. Skrivanje je dobra igra, ker otrok sledi zvoku, navodilom, uči se opazovanja in uri spomin. Otroku lahko damo svinčnik in naj čečka po papirju, gumbe naj meče v lonček, sestavlja naj velike predmete, sede vozi avtomobilčke, lista knjigo; pozoren je na drobne predmete in jih pobira. Ko rečemo »papa«, pomaha. Aktivnosti je veliko, zato se z otrokom čim več časa igrajmo igre, ki imajo kak pomen. Kopajmo se skupaj z otrokom. V vodi je veliko možnosti za motorične aktivnosti.

Zelo pomembno je, da otroku ne dajemo pretežkih nalog in da časovno ne pretiravamo z aktivnostmi, saj se otroci hitro utrudijo in hitro menjavajo aktivnosti.

q

 

S.P.

Zaključek zimske vadbene sezone

S koncem aprila smo zaključili zimsko sezono funkcionalne vadbe. Zaključek smo popestrili s pogostitvijo domače peke naših vadečih. Po končani petkovi vadbi smo se tako še malo družili in zasluženo posladkali ob odličnih dobrotah.
Sklenili smo, da so bili vadba in njeni učinki uspešni, veselimo pa se že ponovnega srečanja jeseni. Čestitamo vsem vadečim za opravljen trud in se jim zahvaljujemo za redno udeležbo in zaupanje!

IMG_0983

 

J.L.

Zakaj funkcionalna vadba?

Kaj pridevnik -funkcionalna sploh pomeni? To pomeni, da je vsaka vadba s tem pridevnikom organizirana tako, da vsebuje takšne vaje za moč, ki so funkcionalne.
Se pravi, namen teh vaj je razviti tiste sposobnosti, ki nam pridejo prav v vsakdanjem življenju. Vaje imajo svojo funkcijo. Pa je torej vsakdanje življenje brez načrtnih športnih aktivnosti na nek način športno? Seveda je. Vsebuje mnogo počepov, dvigov, potiskov, privlekov, kratkih šprintov in tudi padcev. Med drugim moramo znati tudi pravilno pasti.
Na vadbenih enotah funkcionalne vadbe se izvajajo vaje, ki poleg mnogih ostalih vsebujejo tudi zgoraj našteta gibanja. Tako se prilagajamo na vsakodnevne izzive, ko na primer počepnemo za dvig težkega predmeta, prenašamo otroka, čistimo stanovanje ali pa skrbimo za vrt.
Poleg fizične pripravljenosti, ki sledi po vadbi, pa je namen vadbe tudi pravilno osvajanje izvajanja vsakdanjih gibov.  Namreč, ob vsakem telesnem naporu se pojavljajo možnosti za poškodbe tudi zaradi nepravilne izvedbe. Klasičen primer je dviganje težkih predmetov iz tal, kjer iz počepa namesto z močnejšimi iztegovalkami nog dvigamo s šibkejšimi mišicami hrbta. Bolečine v področju hrbtenice pa so že znano zelo problematične.
Ob ukvarjanju s športom je taka vadba več kot le dobrodošla, v vrhunskem športu pa nujna za dosego rezultata. S krepitvijo izbranih mišičnih skupin omogočamo optimalno pripravljenost telesa, zmanjšujemo pa tudi negativne vplive določenega športa, kamor spadajo poškodbe.

82e36bb190f06e92dddbaae71026e248

Izvajanje te vadbe je torej pozitivno iz več vidikov. Kako pogosto pa naj jo izvajamo?
Priporočamo 2 do 3 -kratno izvajanje vadbene enote na teden. Enota naj vsebuje vsaj 10 vaj v 3 serijah. Natančna količina in intenzivnost pa je seveda odvisna od posameznika in mora biti njemu prilagojena. Vadimo lahko sami, vendar je vsekakor potrebno osvojiti pravilno izvajanje vaj. Zato so na voljo organizirane vodene vadbe, kjer se naučimo kako pravilno razvijati svoje sposobnosti in tako skrbeti za svoje zdravje, poleg tega pa smo ob družbi še bolj motivirani in posledično uspešni.

 

J.L

Predšolski otrok in gibanje

 

Znano je, da pomeni gibanje vsakemu človeku, ne glede na starost in spol, biološko in življenjsko potrebo.
Dojenček se giblje nagonsko, otrok se razvija v igri, odrasli ohranjamo moč z vsakdanjim delom in rednimi telesnimi vajami – športnimi aktivnostmi.
Lastnosti človekovega organizma so odzivnost, prilagodljivost, presnavljanje. To pa je pogoj  za rast, razvoj in življenje. Na te lastnosti zelo vpliva gibanje.
S telesnimi vajami, športnimi aktivnostmi in igrami utrjujemo zdravje, omogočamo skladno  rast, gibalno izurjenost, navajamo na zdrav način življenja in se socializiramo (pravila, vedenje, navajamo se prenašati zmage in poraze, fair play).

POMEN ŠPORTNIH DEJAVNOSTI ZA PREDŠOLSKE OTROKE

Predšolsko obdobje je obdobje temeljnega gibalnega razvoja. Otrokov organizem je najbolj izpostavljen vplivom okolja v zgodnjem otroštvu, prav to pa vpliva na razvoj njegove osebnosti. Vse, kar otrok zamudi v zgodnjem otroštvu, kasneje ne more nadoknaditi. Otrokove dejavnosti v prvih letih življenja so podlaga za kasnejše športne dejavnosti, hkrati pa vplivajo tudi na razvoj in oblikovanje vrste njegovih sposobnosti, lastnosti, zmožnosti in značilnosti.

Zato je potrebno otrokom omogočiti in jih spodbujati, da z različnimi dejavnostmi v prostoru in na prostem razvijajo sposobnosti, usvajajo osnovne gibalne koncepte oz. sheme in osnovne elemente različnih športnih zvrsti. Usmerjena športna dejavnost je nedvomno sredstvo pospešenega ne samo gibalnega, temveč tudi spoznavnega, čustvenega in socialnega razvoja otroka. Športna vzgoja naj bo torej v funkciji celostnega razvoja otroka. Pri tem naj bo vloga oz. obseg informacijske komponente v vzgojnem procesu ravno pravšnji, kar je nedvomno nujno potrebno za sproščeno otroštvo in normalen osebnostni razvoj otroka.

dojen

VPLIV STARŠEV NA ŠPORTNO AKTIVNOST OTROK

Otrok začne usvajati prve informacije v trenutku, ko se rodi. Starši so tisti, ki mu omogočajo prve stike z okoljem in imajo veliko odgovornost za njegovo zgodnje učenje. Te informacije otrok še zlasti pridobiva s pomočjo gibanja, ki predstavlja najbolj primarno in naravno potrebo ter vpliva na vsa področja njegovega razvoja. Eden pomembnih vidikov vloge staršev je zato tudi ta, naj z otrokom čim več sodelujejo oz. z njim počnejo najrazličnejše stvari.

Ker šport ohranja in krepi otrokovo zdravje, razvija njegove sposobnosti in omogoča lažje vključevanje in prilagajanje v družbeno in naravno okolje, je pomembno, da starši že v predšolskem obdobju navajajo otroke na redno športno delovanje. Ob primernem sodelovanju vseh družinskih članov predstavlja šport tudi enega od pomembnih dejavnikov povezave in sooblikovalcev življenjskega sloga družine.

druž

GIBANJE IN OTROKOV RAZVOJ

Potrebi po  gibanju in igri sta primarni otrokovi potrebi. Z gibanjem telesa je pogojeno zaznavanje okolice, prostora, časa in samega sebe. Ko otrok začne obvladovati svoje roke, noge in trup, sčasoma začenja čutiti veselje, varnost, ugodje, dobro se počuti, pridobi si samozaupanje in samozavest.

Gibalni razvoj je v ospredju predvsem v prvih letih življenja in poteka od naravnih in preprostih oblik gibanja (plazenje, lazenje, hoja, tek …) do sestavljenih in zahtevnejših športnih dejavnosti.

Vedeti moramo, da kar zamudimo v najzgodnejšem razvojnem obdobju, pozneje ne moremo več nadoknaditi!

Predšolsko obdobje je obdobje intenzivnega duševnega in telesnega razvoja– ti dve področji otrokovega razvoja sta zelo povezani. Prav zaradi tega moramo v predšolskem obdobju posvetiti posebno pozornost tako duševnemu kot tudi telesnemu razvoju.

Gibalnemu razvoju, športni vzgoji oz. športu je tako potrebno namenjati veliko pozornosti zato, ker omogoča psiho-motorični razvoj, utrjuje zdravje, omogoča skladno rast, gibalno izurjenost, ki jo potrebujemo za življenje, socializacijo, vpliva na razvoj miselnih procesov –intelektualni razvoj, čustveni razvoj.

SREDSTVA ŠPORTNE VZGOJE

NARAVNE OBLIKE GIBANJA

To so najstarejše oblike gibanja, t. i. elementarno gibanje. Predstavlja gibalno abecedo človeka. Zato omogočimo otroku, da jih izvaja čim pogosteje.

Otrok hodi, teče, pleza, skače, poskakuje, se valja, vzdiguje, nosi, potiska, vleče, visi.

doj

VZPOSTAVLJANJE IN OHRANJANJE RAVNOTEŽJA

Slabo razviti sposobnosti ravnotežja in koordinacije gibanja pri otroku do približno 5. leta starosti preprečujeta hitrejše usvajanje enostavnih, še posebno pa sestavljenih gibanj –denimo, vožnja s kolesom, drsanje, kotalkanje, smučanje ….Zato moramo otroku pogosto omogočiti, da opravlja gibalne naloge, ki pospešujejo razvoj teh gibalnih sposobnosti.

smuč

GIBANJE Z ROKAMI, DLANMI IN PRSTI

Že najmlajši otroci se lahko igrajo s pripomočki različnih barv, oblik in velikosti. Zelo radi se igrajo z baloni in žogami (različnimi po velikosti, materialu, barvi in teži), ki jih mečejo v koš ali zaboj, kotalijo po prostoru, drug drugemu …, lahko tudi tekmujejo v pospravljanju žogic v koš.

roke

OSNOVNE DEJAVNOSTI Z ŽOGO

Osnovne dejavnosti z žogo so temelj za večino športnih iger z žogo. Z njimi vplivamo na razvoj koordinacije gibanja, dinamičnega ravnotežja, natančnosti podajanja, lovljenja in zadevanja, hitrosti reagiranja ter moči rok in ramenskega obroča.

Gibanje z žogo razvija tudi pozornost in situacijsko mišljenje.

Skupinske igre z žogo razvijajo sodelovanje, otroka navajamo na spoštovanje različnosti in upoštevanje pravil.

mulc

ELEMENTARNE IGRE

-vsebujejo preprosta gibanja

-pravila so preprosta, niso natančno določena, lahko jih spreminjamo in prilagajmo trenutnim potrebam (razvojni stopnji otrok, znanju, razpoloženju, velikosti prostora…)

-igralni prostor je lahko različen,

-mere igrišča niso natančno določene, zato jih lahko prilagajamo številu otrok in cilju, ki ga želimo doseči,

-število otrok in njihove vloge lahko poljubno spreminjamo,

-Igralni čas ni predpisan, uravnavamo ga po razpoloženju otrok in njihovih željah,

-igralni pripomočki niso standardizirani, nadomestimo jih lahko z improviziranimi sredstvi

otr

PLESNE IGRE

Otrok izvaja osnovne prvine gibanja:

-Na mestu (nihanje, valovanje, spuščanje, kroženje z različnimi deli telesa, padanje)

-Po prostoru (hoja, tek, skok, obrat)

-Z različnim trajanjem, v različnem tempu, ritmu,

-Z različno napetostjo mišic

-Brez glasbene spremljave ali z različnimi glasovnimi in glasbenimi spremljavami (s šumom, tleskom, udarcem, zvokom, pesmijo, glasbo)

dva

 

S.P.